Aminokyseliny, jsou skutečně potřeba?

Co jsou aminokyseliny:
Aminokyseliny jsou dusíkaté organické sloučeniny, které tvoří základní stavební kámen organismu, dodávají mu energii, regulují všechny metabolické procesy, podílejí se na tvorbě svalů, orgánů, kůže, vlasů a jsou nezbytné pro zdraví.

Aminokyseliny v potravinách:
Aminokyseliny jsou součástí proteinů, peptidů, enzymů, hormonů a většinu z nich si tělo neumí vytvořit, proto je nutné je přijímat z potravy. Živočišným zdrojem jsou mléko, vejce, mořské plody a rostlinným zdrojem jsou luštěniny, brambory, ořechy a obiloviny.

Obsah bílkovin ve 100 g potraviny:
- sýr (45 %) 25 g
- drůbeží maso 23 g
- vepřové maso 22 g
- ryby 20 g
- houby 11 g
- ořechy 12 g
- vejce 11 g
- mléko 3 g

Seznam přírodních aminokyselin a jejich zdravotní účinky:
Esenciální (tělo je nedokáže syntetizovat):
- Histidin: podporuje růst tkání
- Isoleucin: je důležitý pro růst svalové hmoty
- Leucin: reguluje hladinu krevního cukru
- Lysin: podílí se na absorpci vápníku a tvorbě kolagenu
- Methionin: chrání játra před poškozením
- Fenylalanin: způsobuje dobrou náladu
- Threonin: eliminuje stres
- Tryptofan: v krevním oběhu se mění na serotonin, který potlačuje vznik deprese
- Valin: přispívá k růstu svalů

Neesenciální (tělo si je umí samo vytvořit z jiných aminokyselin):
- Alanin: redukuje toxické látky ve svalech
- Arginin: posiluje obranyschopnost organismu
- Kyselina asparagová: dodává energii
- ß-Alanin: snižuje svalovou únavu
- Cystein: je skvělý antioxidant
- Glutamin: chrání před úrazem a nemocemi
- Kyselina glutamová: odstraňuje škodlivé látky ze svalových buněk
- Glycin: podílí se na tvorbě glukogenu
- Prolin: je dobrý pro růst svalů
- Serin: podporuje metabolismus tuků
- Taurin: chrání před poškozením ledvin
- Tyrosin: ovlivňuje náladu a snižuje chuť k jídlu

Aminokyseliny pro sportovce:
Sportovci vědí, že svalová hmota může ochabnout velmi rychle, a proto si kupují doplňky stravy obsahující skupinu aminokyselin s rozvětveným řetězcem BCAA. Ty jsou důležité pro tvorbu nových svalů, zlepšují vytrvalost a v kombinaci s vitamínem D se jejich účinek zvyšuje. Studie z roku 2012 tvrdí, že sportovci užívající BCAA aminokyseliny měli při fyzické zátěži méně poškozených svalů než ostatní jedinci, kteří dostávali pouze placebo.

Aminokyseliny pro děti:
Aminokyseliny jsou nezbytné pro správný vývoj. Lékaři tvrdí, že bílkoviny v dětské stravě by měly být zastoupeny ze 40 %. Také je třeba brát ohled na věk, pohlaví, fyzickou aktivitu a zdravotní stav dítěte. Nedostatek bílkovin může mít za následek pomalý vývin kosterního svalstva, sníženou imunitu, špatné hojení ran, častou únavu, psychické poruchy a nedostatečný růst.

Aminokyseliny na vlasy:
Vlasy se skládají z proteinů a keratinu. Aminokyseliny jsou základní stavební jednotky bílkovin a v případě, že jich vlasové folikuly mají nedostatek, dochází k šedivění a vypadávání vlasů. Nejlepší aminokyseliny pro správný růst vlasů jsou arginin, methionin, cystein, tyrosin a taurin.

 

  • Arginin: zvyšuje množství oxidu dusnatého, který uvolňuje draslík a ten se stará o řádné prokrvení vlasových kořínků a o tvorbu vlasových folikulů. Arginin se nachází v lískových, arašídových a kešu oříšcích, ve slunečnicových semínkách, rybím mase a v mléčných výrobcích.
  • Methionin: je silný antioxidant, který zabraňuje vypadávání vlasů. Díky síře dodává vlasům pevnost a stará se o jejich zdravý růst. Je obsažen ve vejcích, mase a ořeších.
  • Cystein: zásobuje pokožku zinkem a železem, které zabraňují nadměrnému vypadávání vlasů. Dobrým zdrojem cysteinu je syrovátka, paprika, cibule, ovesné vločky, maso a mléčné výrobky.
  • Tyrosin: podporuje tvorbu pigmentu, který chrání vlasy před šedivěním, přispívá ke správné funkcí štítné žlázy a eliminuje stres. Vyskytuje se ve fazolích, slunečnicových semínkách, mandlích a sóje.
  • Taurin: brání rozpadu vlasových folikulů. Nejvíce taurinu je v mase a v mořských plodech.

 

Autor: Michaela Hynková