Bez proteinů mít svaly nebudete

Bez svalů organismus chřadne a zhoršuje se jeho zdravotní stav. Svaly navíc pomáhají hubnout a brání ukládání tuků, jelikož potřebují energii i v klidovém režimu.

Co jsou to proteiny
Proteiny, česky bílkoviny, jsou vysokomolekulární přírodní látky, jejichž hlavní složkou jsou aminokyseliny. Bílkoviny jsou ovšem různé, přičemž se liší hlavně podle obsahu aminokyselin a jejich pořadí v řetězci. Organismus si dokáže vytvořit tzv. neesenciální aminokyseliny, naopak esenciální je třeba mu dodávat. Proto je důležitá pestrá strava, která tělu nabídne široké spektrum proteinů.

Ovšem nebudeme vás tu zatěžovat odbornými termíny, raději se podívejme na praktické informace.

Proteiny plní v těle mnoho funkcí, např.:
• podpora růstu svalové hmoty
• ochrana svalstva před poškozením v důsledku fyzické námahy
• umožnění většího spalování tuků
• podpora hubnutí
• zkrácení doby regenerace po námaze
• podpora zdravých kostí, vnitřních orgánů nebo krevních buněk
• a jiné

Existují živočišné a rostlinné proteiny. Živočišné proteiny se sice pyšní vyšším počtem potřebných esenciálních aminokyselin, ale potraviny s jejich obsahem mají více tuku a škodlivého cholesterolu. Proto se čím dál více zájemců o zdravý životní styl a hubnutí obrací k rostlinným proteinům.

Kolik proteinů denně lidské tělo potřebuje
Pro jedince s nízkou fyzickou aktivitou se doporučuje denní příjem 0,8g bílkovin na 1kg tělesné hmotnosti. Naopak u sportovců, kteří pravidelně posilují ve fitness centru a budují svalovou hmotu, to jsou až 2g na 1kg váhy denně.

Při větší potřebě proteinů je vhodné kupovat doplňky stravy, které je obsahují. Může se jednat například o tyto zdravé rostlinné proteinové nápoje. Další možností, kterou ocení milovníci raw stravy, je konopný protein v prášku. Nabídka kvalitních proteinů tím samozřejmě nekončí. Existuje jich celá řada, takže si vybere úplně každý.


Autor: Pavel Hanzal

Alternativní produkty