L-carnitin

Co to je L-carnitin?
Karnitin je aminokyselina, která se vyskytuje jako D-karnitin a L-karnitin, přičemž nám známější L-karnitin, který se v těle vyskytuje přirozeně, je mezi širokou veřejností proslulý zejména jako potravinový doplněk, jenž se podílí na přenosu mastných kyselin. Jeho funkcí je především odbourávání tuku v lidském těle. Úkolem l-carnitinu je zvýšit tvorbu energie, která je získávaná z tuků. Jestliže si dáte karnitin před tréninkem, pomůžete snížit svalové napětí a zároveň zmenšíte riziko svalového napětí.

Účinky karnitinu
Ačkoliv se l-carnitin v těle vyskytuje přirozeně, u některých osob je hladina karnitinu v těle tak nízká, že je nezbytné ji zvýšit pomocí doplňků stravy. Jedná se především o osoby, které mají genetickou poruchu. Nedostatek l-karnitinu však dále trápí i vegetariány, lidi držící dlouhodobé diety, osoby s nízkou hmotností nebo předčasně narozené děti.

Nedostatek l-carnitinu má bohužel negativní vliv na náš organismus. Mezi první příznaky se objevuje například zvýšená hladina tuků v krvi, onemocnění jater nebo cirhóza jater. Bez l-carnitinu zkrátka nemůžeme spalovat ani gram tuku.

Kromě spalovače tuků je l-carnitin rovněž látkou, která pomáhá podporovat kardiovaskulární systém a funkci cév. Na základě vědeckých studií bylo taktéž zjištěn, že l- karnitin podporuje činnost srdečního svalu a tím působí preventivně před srdečním selháním. Dále také zabraňuje zvýšení hladiny cholesterolu. Užívání karnitinu rovněž napomáhá mužské plodnosti. Dle vědeckých výzkumů zvyšuje počet spermií a pohyb spermií u mužů s problémy s plodností.

Kde získat l-carnitin?
Co se týče výživy, l-carnitin je samozřejmě možné získat i z přirozené stravy. Největší množství karnitinu se nachází v masu a mléčných výrobcích. Naopak nejméně jej obsahuje ovoce, zelenina či obiloviny.

Další možností je užívání l-carnitinu jako doplňku stravy. Ideální je konzumovat l-carnitin na lačný žaludek, díky čemuž zajistíme nejlepší vstřebávání. Jestliže se chystáte jít cvičit, dejte si l-carnitin přibližně půl hodiny před tréninkem. Karnitin je běžně k dostání ve formě tabletek, želatinových tobolek či v tekuté podobě. Velice oblíbené jsou l-karnitinové produkty s nejrůznějšími příchutěmi.

Vzhledem k tomu, že l-carnitin přispívá ke spalování tuků, je výborným pomocníkem během hubnutí. Karnitin však není vhodné užívat jen jako doplněk stravy během redukčních diet, ale spíše jako součást cvičení. L-carnitin totiž podporuje vyšší výkon a zároveň nás zbavuje únavy. Důsledkem toho naše tělo vydrží i větší fyzickou zátěž. Účinek L-karnitinu spočívá především v přenášení mastných kyselin do svalových buněk, kde dochází k jejich spalování na energii, které má za následek mimo jiné váhový úbytek.

Nežádoucí účinky l-karnitinu
V souvislosti s pravidelným užíváním l-carnitinu se mohou ojediněle objevit nežádoucí účinky. Mezi nejčastější patří například nevolnost, zvracení, podráždění žaludku, pálení žáhy, křeče nebo průjem.

Těhotné ženy by se měly užívání l-carnitinu raději vyhnout. V malém množství jej však mohou konzumovat kojící ženy. L-carnitin je rovněž lékaři doporučován některým čerstvě narozeným dětem. Jestliže trpíte určitým druhem záchvatů, l-carnitin raději neužívejte.


Autor: Kateřina Doul

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.