Proč potřebujeme aminokyseliny

Aminokyseliny jsou z velké míry esenciální živiny. Existují však i typy, které ke svému životu nutně nepotřebujeme, ale výrazně nám prospívají. Nachází se v běžné stravě hlavně v mase, mléčných výrobcích nebo luštěninách, ale při zvýšené potřebě u sportovců a fyzicky aktivních jedinců, může být jejich přirozený příjem nedostačující.

V jaké formě se vyrábí a kde se vyskytují
Větvené aminokyseliny známé často pod pojmem BCAA se vyrábí ve formě tablet, kapslí, prášku nebo přímo jako nápoje. Tyto speciální produkty slouží pro podporu procesů v organismu během sportovní zátěže a mezi nejrychleji se vstřebávající formu patří ty v tekuté formě. Přirozené se vyskytují v olejích nebo zdravých potravinách, jako jsou například goji nebo acai berry.

Hlavní účinky
Aminokyseliny jsou hlavní jednotky pro stavbu bílkovin a peptidů, které jsou významnými signálními i stavebními látkami našeho těla. Slouží jako katalyzátory celé řady biochemických reakcí v našem těle. Jejich často oceňovaným efektem je podpora svalového růstu a pomoc při regeneraci po fyzické zátěži.

Jak to funguje z biochemického
Aminokyseliny jsou stavební látky proteinů. Podílejí se tedy na výstavbě a obnově svalových vláken a snižují riziko svalových poškození. Významnou roli hrají právě ty esenciální aminokyseliny, které jsou pro tělo nezbytné, ale zároveň si je nedokáže samo vyrobit a musí je čerpat z vnějších zdrojů. Jsou přímými stavebními látkami buněk a slouží ke katalýze významných procesů, jako je například tvorba hormonů, které ovlivňují další procesy, jako je právě zmíněné zkvalitňování svalové hmoty.

Esenciální aminokyseliny
Mezi esenciální aminokyseliny patří hlavně valin, leucin, lysin, metionin, tryptofan, histidin, arginin nebo fenylalanin. Zejména arginin se významně podílí na svalovém růstu a lysin spolu s leucinem pomáhají chránit svalovou hmotu před katabolickými procesy. Pod pojmem BCAA se často skrývá kombinace hlavně valinu, leucinu a izoleucinu.

V jaké formě a kdy je užívat
Větvené aminokyseliny - BCAA je vhodné užívat před, během nebo po tréninku či zvýšené fyzické aktivitě. Někdy se hodí užívání i na noc nebo po ránu, když nemáte chuť na snídani. 

Najdeme je i například v konopném oleji a esenciální aminokyseliny obsahuje i lněný olej. Pro doplnění vitamínů, posílení imunity a zároveň doplnění aminokyselin je vhodný nápoj z aloe.

Vedlejší účinky
Aminokyseliny jsou bezpečným doplňkem stravy. Jsou vhodné primárně pro vysoce aktivní jedince nebo lidi trpící podvýživou či poruchami příjmu potravy a je nutné zabránit katabolickým reakcím vlivem nedostatku přijeté energie z potravy.

Jejich užívání se však nedoporučuje těhotným a kojícím ženám nebo dětem a to hlavně z důvodu nedostatečných informací o působení na organismus ve vývoji.

Vyložené vhodné nejsou pro osoby, které trpí amyotrofickou laterální sklerózou, rozvětvenou ketoacidurii nebo chronickým alkoholismem. Při plánované operaci je nutné přerušit užívání aminokyselin s předstihem alespoň 2 týdnů.

Jakou mají chuť?
Vyráběné aminokyseliny nemají žádnou valnou chuť. Proto se nápoje vyrábí v různých příchutích a to nejčastěji v těch ovocných. Prášková forma BCAA může být bez příchuti a tehdy se hodí pro přidání do smoothie nebo ovocných koktejlů či snídaňových kaší. Pro přímou konzumaci je lepší vybrat si příchuť podle svého uvážení. Stejné je to i s barvou. Výrobce může přidat barviva nebo může nechat přirozenou barvu nápoje.

Obsažené látky
Jak již bylo zmíněno, vyráběné BCAA přípravky obsahují kombinaci tří esenciálních aminokyseliny vy vyvážených poměrech. Jedná se o leucin, izoleucin a valin.

Nutriční hodnoty ve 250 ml proteionového nápoje s aminokyselinami:
Energie 11 kcal (48 kJ)
Bílkoviny 3 g
Sacharidy 0 g
Tuky 0 g
L–leucin 2000 mg
L–isoleucin 1000 mg
L–valin 1000 mg.


Autor: Šárka Stuchlíková

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.