Bolí Vás páteř?

 

Na tuto otázku 90% lidí středního a vyššího věku odpoví kladně. Koho v dnešní době nebolí páteř? Dokonce i mladí lidé mají problémy podobného typu. Bolesti provázejí lidi od nepaměti. Stali se součástí života každého z nás. Pokud jsou jakžtakž snesitelné, zvykneme si a považujeme je za nutné zlo. Na akutní bolesti zad však musíme reagovat, neboť mohou být signálem vážného onemocnění. Chronické problémy páteře jsou však nejčastěji způsobeny špatným životním stylem současné generace. Začínáme špatnými návyky v dětství, pokračujeme v dospělosti a výsledky se dostaví ve stáří, kdy již není možné situaci vrátit do původního stavu. Kde děláme chyby?

Pohodlné sezení

Dítě v předškolním a školním věku by se mělo naučit správně sedět u stolu, při sledování televizoru a při dalších činnostech. Právě toto období života je charakterizováno špatnými návyky, které přecházejí do dospělosti. Sezení u počítače, či mobilu v poloze, kterou dospělý člověk jen těžko umí napodobit, zanechává na páteři výrazné změny. Děti si chybu neuvědomují a rodiče ji bagatelizují.

Školní batohy

Pokud před začátkem školního roku vejdete do obchodu s taškami, vidíte množství krásných, malovaných postaviček z pohádek, které zdobí školní aktovky. Skutečně pastva pro oči. Vystřízlivění nastane, pokud některou z nich vezmete do ruky. Je prázdná, ale neskutečně těžká. Dítě ji naplní školními potřebami a zavěsí na ramena. Možná váží tolik, co malý školák. Nedivme se dětským skoliózám.

Lodičky versus baleríny

Z dětí se stávají mladé dámy a mění se i jejich šatník. Na řadu přicházejí boty na platformách s podpatky, které dosahují i ​​10 centimetrů. Dámská noha ve vysokých lodičkách působí elegantně a stylově. Každá z nás si to vyzkoušela, nebo ještě vyzkouší. Stojí to hodně bolesti, ale musíme vydržet. Krása něco stojí. Pokud vnímáme varovné signály, měli bychom zvolit kompromis a z podpatku "odříznout". Bota bude pohodlnější a zátěž páteře bude menší. Opakem lodiček jsou baleríny, které také nejsou vhodné pro dlouhodobé nošení. Pokud jste nepřítelkyni vysokých podpatků, zvolte raději boty na 3-4 centimetrovém podpatku. Vaše noha se bude cítit pohodlněji.

Jídlo - nejlepší přítel

Nejlepší přítel se může za velmi krátkou dobu stát úhlavním nepřítelem. Stane se tak tehdy, když se začne lepit na naše tělo a překážet mu v činnosti. Páteř obézních lidí je vystavena enormnímu tlaku a bolesti nedají na sebe dlouho čekat. Pohybová aktivita se snižuje, což přispívá k dalším kilům navíc. Cesta nazpět je sice možná, ale stojí hodně úsilí a pevné vůle.

Matrace a polštář

Málo lidí věnuje pozornost výběru správné matrace do nové postele. O Zónování slyšeli jen ti, kteří si dali poradit, nebo ti, jejichž nerozlučným společníkem je internet. Právě kvalitní vysoká matrace je zárukou dobrého a zdravého spánku. Pokud vstáváte ráno rozlámaní a nevyspalí, zkuste hledat příčinu tímto směrem. Podobně i správný anatomický polštář ideální působí na krční páteř.

Pohybová aktivita

Je činnost "number one" pro páteř a zádové svaly. Snad nic není důležitější než pohyb. Lékaři ho doporučují i ​​starým a nemocným lidem v závislosti na jejich zdravotním stavu. Pokud jste celý život aktivně nesportovali, nesnažte se v padesátce všechno dohnat. Silové a příliš namáhavé sporty mohou spíše uškodit než pomoci. Rychlá chůze, jízda na kole, plavání, či odmítání výtahu má pozitivní vliv na celkový stav lidského organismu. Sledování televizoru, či surfování po internetu je možné vyměnit za lepší a prospěšnější činnost.

 

Autor: Daniela Hrubá

Alternativní produkty