Doplňky výživy, které fungují

Každý den potřebujeme určité množství vitamínů, abychom byli zdraví. Například vitamín D a vápník pro zdravé kosti, vitamín C pro silnou imunitu a vitamín A pro dobrý zrak. Důležitý zdroj těchto živin je jednoznačně ovoce a zelenina. Bohužel, při jejich pěstování jsou často používány pesticidy, které snižují obsah cenných látek, a proto je někdy lepší sáhnout po doplňcích výživy.

Kdo nejvíce užívá výživové doplňky:
- vegetariáni a vegani
- těhotné a kojící ženy
- lidé držící nízkokalorickou dietu
- nemocní lidé
- potravinový alergici
- lidé s nevyváženou stravou
- sportovci



Nejčastěji kupované doplňky stravy:

  • Vitamín A: je rozpustný v tucích, hraje zásadní roli pro udržení zdravého zraku, pokožky, snižuje záněty, posiluje kosti a podporuje imunitu.
  • Vitamíny skupiny B: zlepšují příznaky alergií, urychlují hojení ran, obnovují střevní mikroflóru, vyživují vlasy, jejich nedostatek může vyvolat psychické poruchy, podrážděnost, nechutenství a únavu.
  • Vitamín C: jeho dávku je potřeba zvyšovat hlavně při sportu, protože reguluje hladinu kortizolu a urychluje regeneraci. Vědci tvrdí, že vitamín C eliminuje antioxidační stres v buňkách, regeneruje pokožku a posiluje imunitu. Doporučená dávka je 100 mg denně.
  • Vitamín E: bojuje proti účinkům volných radikálů, omlazuje, podporuje plodnost, snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá při prevenci srdečního onemocnění.
  • Koenzym Q10: přispívá k celkovému zdraví a mladistvému vzhledu, pomáhá eliminovat vrásky, chránit buňky před poškozením, zvyšuje počet spermií a jejich pohyblivost.
  • Hořčík: pro naše tělo je velmi důležitý spánek, kterého se nám občas nedostává kvůli stresovému zaměstnání a nezdravému životnímu stylu. Hořčík má uklidňující účinky na nervový systém a napomáhá uvolnění.
  • Rybí tuk: je plný zdravých omega-3 nenasycených mastných kyselin, které dodávají tělu energii, pomáhají detoxikovat, soustředit se a potlačují chuť na sladké.

Výživové doplňky pro sportovce:
Sportovci potřebují při zvýšené zátěži hodně energie, vitamíny pro růst svalů, odbourávání tuků a regeneraci svalových buněk. Jednou z účinných látek pro sportovce je keratin HCL, který se stará o rychlejší transport živin do buněk, regeneruje tělo po náročném cvičení a je nezbytný pro metabolismus sacharidů.

Ten, kdo pravidelně cvičí by měl jíst dostatek bílkovin. Dostat do těla proteiny ze stravy není vždy snadné, jejich zdrojem jsou například maso a mléčné výrobky. Někteří sportovci, nejí maso nebo trpí alergií na mléko. V takovém případě je lepší doplnit bílkoviny například z rostlinných proteinů získaných z rýže, konopí, sóji, dýňových semínek nebo ze směsi zelených potravin. Vhodné jsou také proteinové tyčinky, které rychle zasytí, ale jejich nevýhodou je, že obsahují větší množství cukru.

Iontové nápoje: jsou skvělým doplňkem výživy pro sportovce, dodávají tělu vyváženou směs látek potřebných pro správnou funkci organismu, podporují dosahování vysokých sportovních výkonů, jsou snadné na přípravu a rychle dodají energii. Nejčastějším složením iontových nápojů bývají vitamín C, vitamíny skupiny B, aminokyseliny, sacharidy a ionty.

Zinek: je minerál vhodný pro lidi, kteří chtějí zhubnout. Zvyšuje fyzickou výkonnost, dodává energii a podporuje detoxikaci. Nedostatek zinku v těle může způsobit neplodnost.

Důležitější než doplňky stravy jsou zdravá strava, dostatek pohybu, spánku a pravidelný pitný režim. Není nad endorfiny vyplavené po každém tréninku a po zdravém jídle.

Autor: Michaela Hynková