Důležité látky pro skvělý zrak

Zrak je jeden z nejdůležitějších smyslových orgánů. Je nutné o něj pečovat. správné funkci můžeme přispět také pomocí vhodné stravy, které obsahuje určité látky pečující o náš zrak. O které látky se jedná? A jak je můžeme získat?

Jedná se především o karotenoidy.

Tradičně se považuje za potravinu podporující dobrý zrak právě mrkev. Je to díky vysokému podílu beta-karotenu, který je v mrkvi přítomen. Beta-karoten je provitamínem A. Vitamín A tedy vzniká na základě metabolické přeměny beta- karotenu. V mrkvi je beta-karoten doprovázen také alfa a gama karoteny. Obě látky slouží také pro produkci vitamínu A. Dalším zdrojem beta-karotenu jsou meruňky, broskve, mango, špenát, brokolice, hrách, kapusta a další.

Další důležitou látkou pro náš skvělý je bezesporu lykopen. Lykopen je také karotenoid, který se řadí mezi provitamíny A.  Mimo jiné má antioxidační účinky a snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Lykopen najdeme ve vodím melounu, rajčatech, červeném grapefruitu, guavě…

Vitamín A (axeroftol) je vitamín rozpustný v tucích. V čisté formě se s ním můžeme setkat v některých potravinách živočišného původu. Rostlinná strava obsahuje karoteny, ze kterých vitamín vzniká. Vitamín A slouží ke tvorbě rhodopsinu – zrakového pigmentu. Nedostatek vitamínu má za následek šeroslepost a náchylnost k zánětům očních spojivek. Předávkování vitamínem prakticky nehrozí.

Nakonec bychom neměli zapomenou také na lutein. Lutein je žlutoranžové xanthofylové barvivo, které se řadí mezi karotenoidy. Lutein se koncentruje na oční sítnici, kde se údajně účastní ochranných procesů před volnými radikály.  Zdrojem luteinu je například špenát, kapusta, zelí, mrkev, paprika, vejce a mnohé další.

Pokud je Váš špatný zrak podmíněn geneticky, žádná sebelepší strava Vám bohužel výrazně nepomůže.


Autor: Lenka Libichová

Alternativní produkty