Kdo jsou vegani?

Co je vegan či veganství?
Veganství není jen způsob stravování, ale jak by vám vegani vysvětlili, jedná se o způsob života a určitou filozofii, kterou vyznávají. Vegani věří, že jakákoliv strava živočišného původu je špatná, a proto ji odmítají. Když bychom srovnali vegetariány a vegany, veganství se někdy říká striktní vegetariánství. Hlavní rozdíl vegana a vegetariána spočívá například v tom, že vegani odmítají i vejce, ryby, mléčné produkty a další živočišné výrobky. Někteří vegani jdou však mnohem dále a nesouhlasí ani s používáním výrobků, které se vyrábí například z kůže či vlny. Rovněž je pro ně tabu jakákoliv kosmetika, která by obsahovala cokoliv ze živočišné říše. Samozřejmě jsou pro vegany přísně zakázané i kosmetické produkty testované na zvířatech.

Proč se stát veganem?
Přemýšlíte, proč jsou vegani vegany? Většina z nich dospěje k veganství na základě svého myšlení a způsobu života. Opravdové vegany k tomu vede především to, že odmítají jakékoliv zabíjení zvířat pro potravu. Možná si říkáte, proč nejsou jen vegetariány? Mnozí vegani však vyznávají názor, že zvířata jsou chována v nelidských podmínkách pro to, aby uspokojila potřeby lidí, a proto se snaží nevyužívat absolutně nic z toho, co pochází ze živočišné říše. Veganství tak jde mnohdy do takových krajností, že vegani nemohou konzumovat a používat například ani med, který je produktem včel.

Ne všichni vegani se však stali vegany z důvodu lásky ke zvířatům. Mezi řadou veganů se najde i mnoho osob, které se rozhodly vyzkoušet veganskou dietu jako způsob redukce tukových zásob. Tento trend má své počátky především v Americe, kde se vegantství stalo opravdovým hitem. V supermarketech tak nedostanete jen ovoce, zeleninu a další suroviny rostlinného původu, ale najdete tam již přímo zhotovená veganská jídla či nejrůznější polotovary, které odpovídají požadavkům veganské stravy.

Výhody a nevýhody veganské stravy
Jako ostatně všechno, má i veganství pro a proti. V případě veganské stravy je více než důležité dbát na správné složení jídelníčku. Častým problémem je nedostatek vitamínu B12 a D, nebo minerálních látek, jako je například železo, jód, hořčík či vápník. Vitamíny a minerální látky tak mnoho veganů získává i pomocí doplňků stravy.

Nicméně pokud dodržujete vyvážený jídelníček a snažíte se najít alternativy, kterými potřebné vitamíny a minerální látky do těla dostanete, vědecké výzkumy, které odhalila Americká dietetická asociace označují veganství za naprosto zdravý způsob života, který je navíc prevencí řady chorob.

Na rozdíl od klasické stravy, která je často bohatá na tuky, cukry a nezdravý cholesterol, je veganství mnohem zdravější. Ačkoliv veganům někdy chybí dostatek bílkovin, osoby, které se běžně stravují, jich mají naopak mnohdy nadbytek. Chybějící bílkoviny však mohou vegani získávat zdravou formou například z luštěnin. Další výhodou je lepší stravitelnost rostlinných tuků oproti těm živočišným. K tomu, abyste však dali přednost rostlinným tukům, nemusíte být nutně vegan.

A protože každé stravování má něco do sebe, i v případě veganů je zásadním kritériem zdravého životního stylu pravidelný a dobře vyvážený jídelníček, který dopřává našemu organismu vše, co skutečně potřebuje.

Veganská strava
Možná se děsíte, že veganská strava musí být hrozně nudná a stereotypní. To však není vůbec pravda. I veganské recepty mohou být zajímavé a plné rozmanitých chutí. Veganská kuchyně je samozřejmě založena na surovinách rostlinného původu, ovoci, zelenině, bylinkách, ořeších či semínkách. K přípravě veganských jídel se využívají především kvalitní rostlinné oleje.

Jak už bylo zmíněno, ve veganské kuchyni hrají důležitou roli luštěniny. Kromě nich však většina veganů připravuje i rychlá jídla ze sóji. Mezi oblíbené produkty patří především tofu či tempeh. A protože mnoho veganů trpí nedostatkem jódu, je dobré čas od času zařadit do svého veganského jídelníčku i mořské řasy.

Říkáte si, že vám stále něco ve veganské stravě chybí? Nebojte, ani o dezerty není nouze. Veganská zmrzlina se stala například ve Spojených státech amerických naprostým trendem! Ale ani u nás nejsme pozadu, klasické kravské mléko je v mnoha kavárnách na přání zákazníků často nahrazováno sójovým či kokosovým. Na veganství se zároveň specializuje i řada obchodů se zdravou výživou, kde seženete takové speciality, jako je například veganská čokoláda, mléčné produkty rostlinného původu, sójové výrobky a řadu dalších surovin, které se vám při přípravě veganských jídel budou hodit.

Autor: Kateřina Doul