Konopné semínko a jeho využití

 

Prodávané konopné semínko pochází z rostliny technického konopí Cannabis sativa. Původem je Asie, kde se konopná semínka běžně jedí již řadu let. V konopném semínku najdeme mnoho esenciálních látek prospěšných pro naše tělo. Obsahuje množství nenasycených mastných kyselin, konkrétně se jedná hlavně o kyselinu linolenovou a olejovou v poměru velmi blízkém našemu organismu. Jedná se o známé omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. V konopném semínku se navíc ukrývá i cenný zdroj minerálů, jako je draslík, vápník, hořčík, fosfor, zinek a další. Najdeme v něm i vitamíny skupiny B, vitamín E, vitamín C a vitamín A.

S čím vším pomáhá pravidelná konzumace konopného semínka?
Právě poměrně vysoký obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin v dobrých poměrech napomáhá zdravému vývoji mozku a fungování metabolismu. Konopná semínka jsou cenným zdrojem těchto látek hlavně pro vegetariány a vegany. Vzácnější omega-6 gama-linilová kyselina má pozitivní vliv na kvalitu pokožky. Všechny tyto sloučeniny se účastní významných metabolických procesů v našem těle a slouží pro udržení hormonální rovnováhy. Konopná semínka se hodí i do diety díky poměrně vysokému obsahu bílkovin. Na 100 gramů loupaných semínek připadá 585 kcal, z toho 30 g bílkovin, 2,4 g sacharidů, 52 g tuků a 5 g vlákniny. U neloupaných konopných semínek je obsah vlákniny kolem 33 g a nižší množství energie.

Loupené nebo neloupané?
V obchodech můžete narazit na dvě varianty konopného semínka. Na loupené a neloupané. Loupaná konopná semínka jsou ošetřena citlivým způsobem, aby bylo zachováno co nejvíce látek. Lépe se konzumují a mají jemnou oříškovou chuť. U neloupaných semínek najdeme pevnější slupku, takže jsou více křupavá. Obsahují více vlákniny, což je ideální pro podporu zdravého trávení. Pro lepší stravitelnost prospěšných látek je lepší nechat semínka pár hodin namočená ve vodě, případně je lehce pomlít. Kromě toho vegani a vegetariáni často volí konopný protein díky kvalitnímu spektru bílkovin v dobře vstřebatelné formě. Za zmínku určitě stojí i konopná vláknina, která pomáhá zasytit, ale příliš nezvyšuje kalorickou hodnotu stravy, takže se skvěle hodí do dietních režimů.

Jak využít konopná semínka?
Konopná semínka se dají jíst samotná, ale i po přidání do jogurtů, kaší a smoothies. Nejlepší jsou v syrovém stavu, kdy si zachovají většinu důležitých látek v maximálních koncentracích. Hodí se hlavně jako prevence při psychické a fyzické zátěži, kdy jsou na organismus kladeny větší nároky na dostatečnou regeneraci. Doporučují se při problémech s pokožkou, vlasy a nehty. Konopné semínko má využití i pro aktivní sportovce, kdy pomáhá s posilováním svalových buněk. Bývá doporučováno i při nemocích kardiovaskulárního charakteru a je ideální pro zlepšení paměti. Jednoduchým postupem si můžete vytvořit i vlastní konopné mléko. Semínka stačí namočit do vody a rozmixovat. Pro jemnou strukturu můžete přepasírovat přes plátýnko, ale když to neuděláte, zachováte si vlákninu navíc.

Podívejte se na zdravé recepty s konopným semínkem a objevte jeho prospěšnou sílu.

Autor: Šárka Stuchlíková

Zázazníci k tomuto výrobku nakupují:
Recepty k potravině