Není olej jako olej

Jaký olej zvolit?
Otázku, kterou si musíte před koupí a zejména před samotným použitím oleje položit je, na co konkrétně jej budete používat. To, že každý olej není vhodný, jak pro studenou, tak teplou kuchyni, jste již určitě někde zaslechli. Když se na to podíváme z výživového hlediska, rostlinné oleje jsou zdrojem důležitých mastných kyselin.

Co se týče výroby rostlinných olejů, ta je prováděna lisování nejrůznějších druhů bobulí, ořechů a semen. Mezi nejznámější a nejpoužívanější druhy patří olej slunečnicový, řepkový či dnes velmi populární olivový, ale zapomínat by se také nemělo na vynikající lněný, lanýžový, dýňový či sezamový. Výčet všech druhů olejů by byl však ještě mnohem delší.

Extra panenský nebo rafinovaný olej?
Rostlinné oleje se obecně dělí do dvou skupin - extra panenské oleje a rafinované oleje. Pokud hledáte olej pro přípravu studených pokrmů, sáhněte po extra panenském oleji, který je vyráběn lisování celých plodů za studena. To umožňuje, aby si zachoval veškeré minerální látky, vitamíny a tolik charakteristické aroma. K přípravě tepelně upravených pokrmů jsou vhodné rafinované oleje, neboť ty jsou vyráběny lisováním za vysokých teplot s použitím chemických rozpouštědel. Díky této formě výroby jsou oleje trvanlivé, ovšem bez specifické chuti i vůně.

Myslete na své zdraví
Pokud se budeme bavit o zdravé výživě a pozitivním vlivu na náš organismus, asi zůstaneme pouze u extra panenských olejů, které používáme ve studené kuchyni, a to ať do salátů, těstovin či polévek. V případě, že se přece jen rozhodnete smažit, zvolte řepkový olej. Ten má ve srovnání s jinými druhy rostlinných olejů nejnižší obsah nasycených mastných kyselin a zároveň vysoký podíl mononenasycených mastných kyselin, které jsou pro naše tělo velice prospěšné.


Autor: Kateřina Doul

Alternativní produkty