Omega-3 a omega-6 esenciální mastné kyseliny

Určitě jste se už setkali s pojmem omega-3 nebo omega-6 mastné kyseliny. Toto téma patří v současné době mezi velice aktuální. Většina lidi nepřijímá esenciální mastné kyseliny ve zcela správném poměru, což může mít závažné následky pro naše zdraví.

Esenciální mastné kyseliny jsou takové látky, které jsou důležité pro naše tělo. Nejsme schopni je sami syntetizovat z jiných jednodušších látek, a proto je nutné přijímat je v potravě. Esenciální mastné kyseliny jsou pro člověka především ty nenasycené. Tento termín znamená, že takové mastné kyseliny obsahují ve svém uhlíkatém řetězci dvojnou vazbu mezi dvěma uhlíky.

Z nenasycených kyselin jsou pro nás obzvláště důležité omega-6 a omega-3 mastné kyseliny. Spolu se podílí na tvorbě buněčných membrán. Číslo v názvu mastné kyseliny vyjadřuje polohu první dvojné vazby od koncového methylového zbytku.

Omega-6 mastné kyseliny slouží našemu tělu především svými prozánětlivými účinky. Získáme je konzumací živočišných produktů, rostlinných olejů a margarínu. Omega-3 mají protizánětlivé účinky. Jsou důležité pro správnou činnost mozku, růst, vývoj, pomáhají k prevenci vzniku kardiovaskulárních onemocnění a přispívají ke snížení krevního tlaku a cholesterolu. Získáme je z ořechů, listové zeleniny a z masa různých druhů ryb.

Hladinu omega-3 mastných kyselin můžete doplnit také konzumací krilového oleje, který zlepšuje paměť, má pozitivní účinky na činnost srdce a nervový systém. Dále vyzkoušejte také rybí olej FORTE, Nor-oil (+ kyselina listová), Nor-oil pro děti (obyčejný nebo s příchutí) nebo rybí olej Sanct Bernhard.

Vhodný poměr přijmu těchto kyselin je 2 : 1 případně 3 : 1 (omega-6 : omega-3). V poslední době narůstá příjem omega-6 mastných kyselin, což má poměrně závažný dopad na naše zdraví. Obě mastné kyseliny spolu vzájemně interagují, jejich poměr je proto velice důležitý. Zvýšený příjem omega-6 mastný kyselin a téměř žádný příjem omega-3 může mít za následek časté nemoci, kardiovaskulární choroby, nádory nebo nesprávný vývoj plodu.

Ideální poměr těchto mastných kyselin najdeme například u různých druhý ořechů nebo v mase divoké zvěře.


Autor: Lenka Libichová

Alternativní produkty