Pěstujete zdravý životní styl?

·

Způsob života v minulosti je diametrálně odlišný od současného stylu. Nástup nových druhů onemocnění je způsoben příchodem nových stravovacích návyků, převahou práce v sedě a nedostatkem pohybu. K tomu se přidává každodenní stres, který se zřejmě nejvíce podepisuje pod nemocnost lidí. Stará známá definice zdraví jako stavu fyzické, duševní a sociální pohody je na míle vzdálená od každého z nás. Současná doba ovlivněna novými technologiemi nás však každý den staví před dilema jak se s tím vypořádat. Jako třeba zdravě žít? Čeho se vzdát? Co přijmout?

Vyvážená strava
Zdravá strava se dnes skloňuje ve všech pádech. Polemiky se vedou o tom, co je zdravé. Obecně platí, že každý člověk by měl konzumovat hodně ovoce a zeleniny v syrovém stavu. Současné "smoothie" jsou jakýmsi koktejlem, který poskytuje v jednom poháru vše potřebné. Obsahuje nejen vitamíny, ale i vlákninu. Diskutovat lze o původu ovoce a zeleniny zejména z pohledu pěstování za použití chemických látek. Velmi důležitá je také konzumace celozrnných potravin. Ty působí ve střevě jako "kartáč" a zabraňují stagnaci obsahu a podporují správné vyprazdňování.

Pohyb
Dostatek tělesného pohybu je zřejmě největší problém postihující všechny věkové kategorie. Dokonce i děti. Počítače a laptopy nahradily "činžovním fotbalovou ligu". Dospělí s převahou sedacího zaměstnání hledají změnu ve fitness centrech, případně na turistice. Je zajímavé, že v tělocvičnách vidíme velmi často štíhlých lidí, kteří nemají problém s břišním tukem. Mnohokrát ke správnému fungování organismu stačí pravidelná každodenní rychlá chůze. Často však pracovní povinnosti nedovolují ani to, případně selže lidská vůle. Zdravý přístup k životu není jednorázová záležitost, ale každodenní činnosti po celý život.

Dostatek spánku
Nedostatek spánku jde ruku v ruce s hektickým způsobem života. Mladší lidé podceňují spánek a myslí si, že je to ztráta času. Pochopí to až po letech, kdy se deficit spánku podepíše na jejich zdravotní stav. Tvrzení o tří- či čtyřhodinovém spánku jako o dostatečném, jsou zavádějící a přispívají na začátku jednoznačně k obezitě. Právě otylost v mladém věku je často způsobena nedostatkem spánku. Je to první varovný signál, který by měl každý brát vážně.

Odolnost vůči stresu
Na mnohé z nás velmi zábavně působí lékařova ráda v ambulanci, která zní: "Vyhýbejte se stresu". Ptáme se: "Jak"? Každé ráno se dostáváme do kolotoče povinností, ze kterého vystupujeme večer unavení a vystresovaní. Stresu se jaksi nelze vyhnout. Způsobují nám ho pracovní povinnosti, lidé, rychlost života, rodinné problémy, či nemoci. Existují okolnosti, kterým se nemůžeme vyhnout, ale jsou i takové, kterým můžeme předejít. Mezilidské vztahy, které jsou často důvodem stresu, mohou být i našim přičiněním lepší. Tyto vztahy je třeba aktivně pěstovat a nedovolit, aby nám zvyšovaly adrenalin.

Škodlivé návyky
Jak neradi o nich mluvíme a nechceme se jich vzdát. Doslova mořem současné generace je kouření. Cigarety ruinují rodinu nejen ekonomicky, ale i zdravotně. Nikotin se velmi často podepíše pod smrtelná onemocnění nejen aktivních, ale paradoxně i pasivních kuřáků. Jsou to často rodinní příslušníci, kteří "museli" celá léta dýchat kouř, který se stal členem jejich domácnosti. Horší zlozvyk zejména mužské části populace se týká konzumace alkoholu a drog. Tato celosvětová pohroma zničila mnohé životy a dokázala více než světové války.

Zdravý životní styl je aktivní přístup k životu, uvědomění si svůj stav a vykročení správnou nohou ke změnám, které záleží jen na nás.


Autor: Daniela Hrubá

Alternativní produkty