Proč je dobré vědět, co je glykemický index?

Nemusíte být odborníci na výživu, abyste poznali, že po některém jídle vydržíte dlouho sytí a naopak po některém vám brzy kručí v břiše. Přemýšleli jste však někdy nad tím, čím je to způsobeno? Odpovědí je glykemický index, který stanovuje rychlost vstřebávání sacharidů do krve.

Co se skrývá pod glykemickým indexem?
Je to víceméně jednoduché. Potraviny s vysokým glykemickým indexem mají za následek rychlé zvýšení hladiny cukru v těle, které naše tělo vyhodnotí jako hyperglykémii, a proto se snaží tuto hladinu okamžitě snížit vyplavením hormonu inzulínu. Ten však může být příčinou až nadměrného poklesu hladiny cukru v krvi. Důsledkem toho je nejčastěji právě pocit hladu, podrážděnost a v neposlední řadě konzumace sladkého.

Kdo by měl glykemický index sledovat?
To, že je glykemický index důležitým ukazatelem je věc jedna, neznamená to však, že od této chvíle musíme všichni sledovat hodnoty glykemického indexu u všech potravin. Pozor si však musí dávat především lidé, jimž hrozí cukrovka nebo ti z nás, kteří se snaží dlouhodobě zhubnout. 

Inzulín je totiž tukotvorným hormonem, a proto čím nižší hladinu tohoto hormonu budeme v těle mít, tím nižší je riziko ukládání tuku v organismu. Když si budeme hlídat glykemický index potravin, které konzumujeme, tělo dostane pozvolna se uvolňující energii a vlákninu, díky čemuž budeme lépe trávit. Zároveň se tak snižuje i možnost srdečních onemocnění, cukrovky či mrtvice.

Jak snížit hodnotu glykemického indexu?
Možná vás to překvapí, ale hodnota  glykemického indexu se dá ovlivnit. A to je dobře! Když si to ukážeme na konkrétním příkladu, znamená to, že pokud celozrnné pečivo doplníte zeleninou, snížíte tak hodnotu glykemického indexu. Glykemický index jde rovněž snížit i použitím kvalitních rostlinných tuků a olejů, jako je například kvalitní řepkový olej.

Co se týče potravin s nízkým glykemickým indexem, ve zdravém jídelníčku by nemělo chybět celozrnné pečivo, zelenina, méně sladké ovoce, ořechy a semínka jako jsou například chia semínka. Zapomeňte však na alkohol, výrobky z bílé mouky či sladkosti.


Autor: Kateřina Doul

Alternativní produkty