Proč je hořčík důležitý?

Vybrané funkce hořčíku v lidském organismu:
• podpora transportu cukrů do buněk
• pomáhá lepšímu využití kyslíku v buňkách
• uvolňuje svaly
• podporuje lepší paměť a myšlení
• ochraňuje proti zavápnění ledvin
• funguje jako prevence proti demineralizaci kostí
• podporuje trávení
• a jiné


Některé projevy nedostatku hořčíku
Nedostatek hořčíku můžete zjistit podle jeho některých projevů:
• podrážděnost
• únava
• nespavost
• nepravidelný tep
• třes rukou
• křeče ve svalech
• křehčí zuby
• zvýšená tvorba zubních kazů

To jsou ovšem jenom některé projevy, které na sobě můžete (ale také nemusíte) pozorovat. Pamatujte, že většina těchto problémů se ukazuje až tehdy, když je nedostatek hořčíku dlouhodobý. K tomu dochází vcelku nenápadně, v čemž se skrývá určitá zákeřnost.


Jeho nedostatek může postupně umožnit vznik různých druhů konkrétních chorob.
Například:
• žaludeční vředy
• ledvinové kameny
• halucinace
• dezorientace
• noční pomočování u dětí
• poškození ledvin
• horší hojení zlomenin
• a jiné

Kde získat hořčík
Nejpřirozenějším zdrojem hořčíku jsou samozřejmě potraviny. Hodně ho obsahují mandle, ořechy, luštěniny, banány nebo pohanka. Další možností jsou speciální doplňky stravy.

Pro udržení adekvátní hladiny hořčíku v těle je důležité vědět, že jeho potřebu zvyšuje konzumace alkoholu. To samé platí při cukrovce. Zpracování hořčíku v lidském organismu omezuje špatná funkce tenkého střeva. Problémem může být i přijímání některých syntetických léků, antikoncepce nebo hormonální léčby. Zrovna tak mu nepřeje přemíra živočišných tuků a bílého cukru. Navíc platí, že je potřeba přijímat hořčík ve správném poměru k vápníku. Tento poměr je 1 díl hořčíku a 2 díly vápníku. Důležitá je také přítomnost draslíku.


Autor: Pavel Hanzal

Alternativní produkty