Proč naše tělo potřebuje přijímat zdravé tuky? A jaké to jsou?

Jak nám zdravé tuky pomáhají?
Zdravé tuky jsou obecně ty, které obsahují vyšší podíl nenasycených mastných kyselin. Mezi nejznámější patří Omega-6 nebo Omega-3 mastné kyseliny. Naše tělo z těchto tuků využívá energii pro přestavbu buněk, pomáhá udržovat hladinu dobrého cholesterolu a naopak snižovat hodnoty toho špatného. Dostatečný přísun zdravých tuků pomáhá našemu organismu v boji proti škodlivým látkám a pomáhá posilovat imunitní systém.

Jaké projevy má nedostatek dobrých tuků?
Když se stane, že je v našem těle nedostatek zdravých tuků, projevuje se to různými chronickými onemocnění. V případě, že převládají nezdravé tuky, můžeme pozorovat tloustnutí, ztrátu energie a celkově zhoršené zdraví. Snížená imunita, cukrovka nebo vysoký krevní tlak tedy můžou být způsobeny nedostatečným množstvím zdravých tuků ve stravě.

Co by nemělo chybět ve Vašem jídelníčku?
Blahodárné oleje
Mezi velmi dobré oleje s vysokým podílem nenasycených kyselin patří například lněný olej, konopný olej, olivový olej nebo také kokosový olej. Své využití najdou ve studené kuchyni, ale i na smažení, kde je obzvláště vhodný kokosový olej díky své velké tepelné odolnosti.

Nezapomínejte na ryby
V rybím mase se vyskytuje velké množství Omega-3 mastných kyselin, které jsou dobré pros správnou činnost mozku. Zařaďte do svého jídelníčku například lososa nebo tuňáka.

Ořechy
Většina ořechů je bohatá na zdravé tuky a proto nezapomínejte na mandle, vlašské ořechy, dýňová semínka, lněná semínka nebo sezamová semínka. Velmi dobrým zdrojem zdravých tuků a celé řady minerálů a vitamínů jsou i chia semínka.


Autor: Šárka Stuchlíková

Alternativní produkty