Quinoa - znovu objevený poklad

Semena merlíku čínského, jinak označovaného jako quinoa, jsou obilovina, která je známá již po staletí. Inkové jí považovali za posvátnou obilovinu, která propůjčovala sílu válečníkům a pomáhala dětem v růstu. Quinoa skutečně obsahuje velké množství látek a je pro náš organismus přínosná. Jaké látky obsahuje a jak jí připravit?

Vhodný zdroj bílkovin
Vysoký obsah rostlinných bílkovin dělá z quinoy vynikající potravinu nejen pro vegetariány. Rostlinné bílkoviny podporují růst svalové hmoty, napomáhají regeneračním procesům a to všechno bez zbytečného zatěžování trávící soustavy. Vstřebání a využití bílkovin přijatých z quinoy je velmi efektivní.


Vysoký obsah vlákniny
Lehká stravitelnost a příznivý vliv na trávicí soustavu je dán především vysokým obsahem zdravé vlákniny, která se stará o čištění střev a udržování mikroflóry. Výsledkem je efektivní trávení tuků a pomoc organismus při vylučování škodlivých látek.

Vitamíny a minerály
To, co je na quinoě nejcennější, je její vysoký obsah vitamínů a minerálů. Jedná se vynikající zdroj vápníku, který je důležitý pro pevnost kostí. Obsahuje také hořčík, která pomáhá při potížích se stresem, se svalovou regenerací a při potížích s usínáním. Vitamín E je silný antioxidant, který brání působení volných radikálů a vás organismus stárne pomaleji. Existuje i jistá pravděpodobnost, že snižuje riziko rakoviny a slouží jako prevence vzniku jiných onemocnění.

Jednoduchá příprava
Quinou stačí přibližně 15 minut povařit v dvojnásobném množství vody, podobně jako volně sypanou rýži a můžete podávat. Příprava je opravdu velmi jednoduchá a snadno vykouzlíte zdravou a chutnou přílohu ke každému jídlu.

Sladká i slaná úprava
Díky snadné přípravě, a jemné neutrální chuti se quinoa hodí do slaných i sladkých pokrmů. Lze z ní připravit kaši, přidat jí do dezertu, do salátu nebo jí použít jako přílohu například k masu. Její využití je skutečně všestranné a účinky výjimečné.


Autor: Šárka Stuchlíková

Alternativní produkty