Regenerace svalů je ovlivněna hlavně stravou. Jíte správně?

Potréninkového jídlo
Důležitým bodem je hlavně potréninkové jídlo. Při cvičení, které trvá více než 30 minut, případně cvičíme na lačno nebo s opravu velkou zátěží, dochází ke štěpení zásob glykogenu, které jsou běžně uloženy právě ve svalových buňkách a také v játrech. Během intenzivního tréninku dochází k využívání těchto zásob v momentě, kdy je vyčerpána glukóza z krve. Po ukončení tréninku je nutné, aby nastal opačný proces a znovu došlo k syntéze glykogenu jako zásobní látky. Toho docílíme tím, že potréninkové jídlo bude obsahovat zdroj sacharidů. Ideální je doba pro toto jídlo je přibližně 30-60 minut po skončení tréninku.

Amynokyseliny
Správná regenerace vyžaduje materiál, který bude použit na obnovu buněk. Svalové buňky obsahují, stejně jako většina našich buněk, peptidy, které jsou složené právě z aminokyselin. Většina aminokyselin je esenciálních, což znamená, že je musíme tělu dodávat prostřednictvím stravy. Zdrojem aminokyselin jsou například chia semínka, vejce a další zdroje bílkovin,  ale i speciální proteinové drinky, které obsanují vyvážený poměr všech potřebných aminokyselin pro rychlejší a lepší regeneraci.


Vitamíny a minerály
Kromě sacharidů a aminokyselin je důležité doplnit i minerály a vitamíny, které pomáhají udržet rovnováhu v našem těle. Důležitý je vápník, jehož kationty se přímo podílí na svalové práci a jsou stavebním materiálem kostí. Dále je nezbytné doplnit vitamíny, jako je hlavně vitamín C. Ten nalezneme v ovoci nebo v zelenině. Skvělým zdrojem potřebných mikroživin jsou například plody kustovnice čínské, moruše, brusinky, různé oříšky, případně šťávy.

Nezbytný je i dostatečný odpočinek
Svalové buňky potřebují nějaký čas na to, aby mohli regenerovat. Nesnažte se cvičit stejnou svalovou partii dva dny po sobě a pokud vás svaly bolí, ve většině případů to znamená, že je potřeba nechat je zregenerovat, aby se opravily a byly silnější a více připravené na další trénink. Zařaďte tedy lehčí pohybovou aktivitu a nezapomínejte na dostatečný spánek.


Autor: Šárka Stuchlíková

Alternativní produkty