Relaxační koupel v pohodlí domova

Každému z nás se někdy stává, že potřebuje takříkajíc vypnout. A ještě aby ne. Doba je uspěchaná, plná stresu a vysokých nároků, a bez občasných chvílí klidu bychom se nejspíše zbláznili. Můžeme vyrazit do přírody na dlouhou procházku, můžeme se vydat na toulky po památkách, nebo třeba za přáteli na grilovačku. K tomu všemu ale potřebujete alespoň den volno, který se mnohým z nás často nedostává. A tak se nabízí otázka: Jak zregenerovat tělo i duši za co nejkratší čas, v pohodlí domova a v každém ročním období? No přece ve vaně. Vlastně vám stačí jen vana plná vody, nějaké ty bylinky nebo další přísady a zhruba hodina času. Relaxační koupel vám pomůže zatočit s nepříjemnou únavou, ale pozitivně přispěje také při léčbě ekzematických onemocnění, nebo při bolestech svalů a kloubů. A co je na tom úplně nejlepší, taková koupel je tělu prospěšná nejen v zimě jako způsob, jak zahřát promrzlý organismus, ale také v létě, kdy příjemně osvěží a ještě pomůže vašemu tělu lépe zvládat vysoké teploty. Pro přísady do relaxačních koupelí ani nemusíte chodit daleko. Dobře vám poslouží sušené bylinky nebo okvětní lístky, mořská sůl, mořské řasy, ale také esenciální oleje a citronová šťáva. Stačí jen popřemýšlet, co od takové koupele očekáváte, a můžete se směle pustit do napouštění vany.

Ráno nebo večer:
Kdy je tedy ta ideální doba na přípravu a vychutnání relaxační koupele? To vlastně záleží na vás. Chcete-li se uvolnit, zbavit se zbytečného stresu a dopřát si vydatný spánek, naložte se do vany večer. Pokud ale potřebujete dobýt energii a chcete organismu pomoci lépe zvládat letní horka, udělejte si čas na koupel hned ráno po probuzení. Ať tak či tak, na chvilku pro sebe si vynahraďte minimálně hodinu. Relaxační koupel sama o sobě by měla trvat něco mezi čtvrt a půl hodinkou, a po koupeli vás čeká ještě půlhodinový odpočinek v suchu. Nezapomeňte, že něco málo času zabere také napouštění vody a příprava lázně, ale i následné omytí vany, péče o pokožku těla a příprava na spánek, či odchod z domu.

Jak na to:
Pokud si chcete dopřát domácí koupel, která vás zbaví zbytečného napětí, pomůže s lepším spánkem a uvolní nejen tělo, ale i mysl, rozhodně si ji naplánujte tak, abyste po jejím absolvování už nemuseli vůbec nic dělat a mohli se v klidu odebrat do pohodlí vlastní postele. Chcete-li si navíc dopřát opravdu pořádnou nálož relaxace, připravte si k vaně svíčky nebo aromalampu, ideálně stejné vůně, jaké je koupel samotná a pusťte si příjemnou relaxační hudbu, nebo sáhněte po nějakém lehčím čtení. Připravte si také župan, prostěradlo nebo dlouhou osušku a oblíbený hydratační tělový krém.

Samotná koupel by měla trvat v rozmezí od patnácti do třiceti minut a její teploty by se měla pohybovat mezi 37 a 39 stupni Celsia. Příliš horká ani příliš studená voda se pro relaxaci nehodí, protože buď extrémně rozproudí krev ve vašich žilách, nebo krevní oběh naopak zpomalí. Kdy do teplé vody přidávat přísady záleží na jejich typu. Chcete-li si dopřát uklidňující bylinkovou koupel, nasypte potřebné množství ingrediencí do plátěného sáčku a vhoďte jej do vany hned, jak začnete vodu napouštět. Čím déle se budou bylinky louhovat, tím větší účinek na vaše tělo budou mít a bezpečně uzavřené v sáčku navíc zbytečně nezanesou vaši vanu. Hned při napouštění můžete do vody přidat i mořskou sůl, mořské řasy, nebo třeba aloe vera gel. Naopak teprve po napuštění vany do vody přidávejte oleje, okvětní lístky, nebo plátky citrusů.

Jakmile bude lázeň připravena, ponořte se do ní tak, aby voda schovala co největší možnou část vašeho těla. Když se vaše chvilka klidu uchýlí ke konci, oblékněte na mokré tělo froté župan nebo se zabalte do dlouhé osušky či do prostěradla a dalších minimálně 20 minut v klidu, a ideálně vleže v tiché místnosti, relaxujte. Teprve potom sáhněte po hydratačním krému a dodejte pokožce pořádnou dávku vnější vláhy.

Co přidávat:
Pokud se vám představa takového životabudiče líbí, je načase zamyslet se nad vhodnou relaxační koupelí. Můžete volit lázeň jednopruhovou, ale můžete přísady klidně i míchat. Jen se držte hesla, že méně znamená více, a snažte se přísady vybírat tak, aby se jejich účinek vzájemně nerušil, ale podporoval.

Citron provoní koupelnu, probudí vaši mysl, a ještě pomůže s bojem proti nevzhledným barevným nerovnostem například od samoopalovacího krému.

Eukalyptový olej je vhodný nejen při nervozitě, ale také při poruchách spánku. Systematicky tlumí bolest a je proto skvělý jako podpůrný prostředek při léčbě artritidy a revmatismu, u zdravých jedinců zase podporuje soustředění, pomáhá od přepracování a zbavuje přirozené únavy. Jeho typická kafrová vůně je navíc velmi nápomocná při léčbě poruch dýchacích cest, nebo i při obyčejném nachlazení.

Tymián ulehčuje odkašlávání hlenů a tak je perfektním parťákem právě pro Ekalyptový olej. Dobře působí i při inhalaci k léčbě mírně křečovitého kašle, bronchitidy a bronchiálního astmatu.

Aloe vera je díký své schopnosti zvýšit UV faktor pokožky ideální hlavně v létě. Má protizánětlivý účinek, podporuje hojení ran a při poranění pokožky tiší bolesti. Skvěle hydratuje a regeneruje pokožku například po dni stráveném na sluníčku.

Heřmánek je skvělou volbou pro ty, koho trápí nepříjemné atopické ekzémy. Vysušuje totiž pokožku a brání tak ekzému v rozvoji do akutní fáze. Má mírně desinfekční účinky, je protizánětlivý, zklidňuje a regeneruje pokožku, brání vzniku jizev a snižuje bolestivost. Ovšem pozor! Pro zdravou pokožku je vhodné jej kombinovat s olejovou přísadou, pro atopickou pokožku je třeba účinek heřmánku nejprve vyzkoušet.

Meduňka je výborná pomocnice zejména pro ty, koho trápí nervozita, podrážděnost, chronická nespavost či únava, nebo při bušení srdce. Má velmi uklidňující účinky a proto je vhodná hlavně na večerní použití. Nápomocná je i při revmatických bolestech.

Rozmarýn je ideální volbou v případě, že plánujete ranní relaxační koupel. Dodává energii, navozuje pocit celkové svěžesti, zvyšuje nízký krevní tlak, podporuje krevní oběh a zahřívá chronicky studené ruce i nohy.

Mořská sůl je nejobvyklejším základem všech koupelových solí, které jsou na našem trhu k dostání. Koupel s mořskou solí pomáhá při revmatických bolestech a ztuhlosti, při bolestech hlavy i bolestech v kříži a má protizánětlivý a protirevmatický vliv. Pokožce dodává potřebnou vlhkost, udržuje ji hebkou, pružnou, vláčnou a zároveň ji vyhlazuje. Povzbuzuje organismus a v kombinaci s aromatickou skořicí dokonce působí i jako afrodiziakum.

Levandule je nejlepší přítel všech večerních koupelí. Posiluje nervovou soustavu, pomáhá při poruchách spánku i při únavě, posiluje a harmonizuje nervovou soustavu. Používá se i v ženském lékařství a tak je vhodná zejména po dlouhém cestování v horkých letních dnech, jako prevence proti vzniku kvasinkových infekcí.

Máta má vysoce zklidňující účinek a je proto skvělou volbou po dlouhém a namáhavém pracovním dni. Díky své typické vůni navodí pocit svěžesti a díky tomu se výborně hodí před horkou letní nocí. Její největší výhodou je, že po mátové koupeli nemusíte používat žádné přípravky na zvláčnění pleti.

Neztrácejte čas:
Když už se rozhodnete dopřát tělu relaxační koupel, proč nepotěšit také vlasy a pleť na obličeji? Vždyť i ty si zaslouží kvalitní péči a výživu. Než se ponoříte do vany, naneste na vyčištěný obličej pleťovou masku, vlasům dopřejte zábal. Odměnou vám bude nejen energie získaná z relaxační lázně, ale také hebká a vyživená pleť a lesklé a pružné vlasy.

Autor: Kateřina Dobešová

Alternativní produkty