Tajemství zdravých kostí

 

V čem spočívá tajemství zdravých kostí? Nepřemýšlíme nad tím, dokud sami nezakusíme na vlastní kůži bolest kloubů nebo kostí. A pokud tato bolest neustupuje, ale naopak přetrvává a stupňuje se, vyčerpává nás, omezuje v pohybu, znepříjemňuje každodenní život, až pak tento problém začneme řešit, když je situace vážná. Položme si otázku: "Dá se nějakým způsobem předejít těmto zdravotním komplikacím?" Určitě ano! Nikdy není pozdě začít se starat o své kosti!

Zdravé kosti a klouby mají především základ v prevenci. Zdravý pohyb a přiměřené cvičení, zdravá a pestrá strava, kvalitní pitná voda a štíhlost to jsou základní faktory pro to, aby klouby a kosti nebolely. Ale nejsou to jediné faktory, které postačí k tomu, abychom nikdy netrpěli bolestmi kostí či kloubů. Svou roli hraje i dědičný faktor. Pokud máme v rodině někoho blízkého, kdo trpí onemocněními kostí a kloubů, tak je větší pravděpodobnost toho, že i my budeme náchylní k tomuto onemocnění. O to důležitější je prevence a redukce onemocnění.

Několik lékařů či odborníků se shoduje na tom, že pro zdravé kosti je velmi důležitý vápník. Už naši předkové tuto moudrost věděli a snažili se konzumovat potraviny, které obsahovaly dostatečné množství vápníku. Jak se tedy stravovat, abychom měli zdravé kosti?

Podobně jako všechny orgány v našem těle, i kosti potřebují pro svůj normální vývoj a udržování vyváženou stravu poskytující dostatečný příjem energie a také vitamínů a minerálů. Z minerálů je to v první řadě vápník, bez něhož by kosti neměly svou pevnost a z vitamínů je to D vitamin, který je nezbytný pro to, aby se vápník přijatý potravou dostal z trávicího traktu do krve a nakonec do kostí. Vápník je základní stavební složkou kostí. Například, pokud si něco zlomíme, je to právě vápník, který urychluje proces hojení a snižuje riziko další zlomeniny. Potraviny bohaté na vápník jsou receptem na celoživotně zdravé a silné kosti a na vysokou kvalitu života, která je s nimi spojena.

A které potraviny jsou na vápník nejbohatší? Možná si mnozí pamatujeme na dětské časy, kdy nám doma i ve škole dávali pít mléko a přitom nám říkali, že je velmi zdravé a dobré na kosti. Tehdy jsme tomu nerozuměli, nebo nás to jako děti nezajímalo, ale mléko jsme pili, abychom "dospělákům" udělali radost. Nyní, když jsme sami dospělí a máme své děti, také "děláme" totéž. Proč? Neboť už rozumíme a chápeme, že mléko je učebnicovým příkladem obsahu vápníku. Někdo může být však na mléko a mléčné výrobky alergický, ale chce se starat o své kosti a zajistit jim zdraví. V takovém případě se doporučuje konzumace ryb - sardinek, které mají překvapivě vysokou úroveň vitamínu D a vápníku. Pokud někomu tyto malé rybky v plechovkách nechutnají, může vyzkoušet například lososa, který je známý tím, že obsahuje mnoho zdravých omega-3 mastných kyselin, ale tři velké plátky lososa obsahují více než 100% vitaminu D! Tak ochráníme nejen naše kosti, ale i srdce. Špenát / i když někteří se při něm tváříme divně a děláme grimasy / je také oblíbeným způsobem, jak získat vápník. Vhodnou alternativou je i například košťálová zelenina. Půl kila květáku obsahuje doporučenou denní dávku vápníku, o trochu méně je v kapustě a brokolici. A co například mák a ořechy? Určitě ano! Mák obsahuje až 12x více vápníku než mléko. Z ořechů vedou lískové, pak vlašské ořechy, mandle a para ořechy.

Existuje mnoho věcí, které můžeme udělat, aby byly naše kosti zdravé a silné. Jíst potraviny bohaté na vápník a vitamín D, dopřát jim dostatek pohybu a vytvořit zdravé návyky pomáhající udržovat naše kosti zdravé.

Pružné a zdravé kosti jsou základ silného těla. Se silným tělem budeme samostatní, nezávislí a svobodní.

 


Autor: Mgr. Beáta Rampáková

Alternativní produkty