Vitamín C – věrný společník a každodenní pomocník

 

Dnešní člověk si neumí představit svůj život bez mnoha věcí. A jednou z nich je i dobré chutné jídlo, které lahodí našim mlsným jazýčkům. Ale je také natolik zdravé, jak je chutné ?!

Říká se, že jsme to, co jíme. A věru, asi na tom něco pravdivého bude, pokud to přísloví trošku pozměníte takto: Jak a co jíme, podle toho se také cítíme. Není žádným novým objevem, že pro naše zdraví a organismus jsou velmi důležité potraviny, které obsahují vitamin C. Naše tělo si však tento vitamín nedokáže samo vyrobit, ale musíme ho pravidelně každý den doplňovat. Kde ho tedy vzít?

Samozřejmě, v první řadě ho určitě najdeme v ovoci a zelenině. V zimním období je vhodné doplňovat jej ve formě vitamínových doplňků. Ideální jsou takové, které vitamin C uvolňují postupně v průběhu 8 až 12 hodin. Nejvíce vitaminu C obsahuje paprika. Sto gramů syrové žluté papriky pokryje denní dávku céčka na zhruba tři sta procent. Totéž množství červené papriky na více než 200 procent. Vitamin C lze do organismu doplňovat i prostřednictvím chutných koření. Jednou z nich je i petrželka. Z listové zeleniny se největším množstvím vitamínu C může pochlubit například zelí, špenát, kapusta, brokolice, květák, růžičková kapusta.

A v jakém ovoci ho hledat? Donedávna byly s obsahem vitamínu C spojovány zejména citrusové plody. Dnes už tomu tak není! "Královnou" mezi ovocem, která je nejbohatší na céčko je čerstvá jahoda. Sto gramů této slaďoučké pochoutky obsahuje 58 mg kyseliny askorbové a také mnoho dalších důležitých látek (vitaminu A, železa, vápníku, vlákniny atd.), Které podporují zdraví. Dále např. kiwi je dnes běžnou součástí našeho jídelníčku a dobrým zdrojem vitaminu C. Citrony, pomeranče, mandarinky, limetky, grapefruit jsou chutné, osvěžující a plné výživných látek.

Určitě existují i ​​další fantastické potraviny bohaté na vitamin C. Nedají se zde zmínit úplně všechny. Dobrou zprávou ale je, že většina potravin s céčkem je běžně dostupná a tak můžeme svému tělu dopřát pascalovského "bombu" každý den!

 


Autor: Mgr. Beáta Rampáková

Alternativní produkty