Vitamin D - proč ho potřebujeme a jak ho doplnit

Nezbytná úloha vitamínu D v našem těle

Vitamín D se v našich buňkách chová podobně jako steroidní hormon a má funkci volně procházet membránami. Je katalyzátorem celé řady důležitých fyziologických procesů, bez kterých naše tělo nemůže fungovat naplno. Když máme tohoto vitamínu nedostatek projevuje se to změnami na buněčné úrovni, které mohou vyústit v problémy, jako je cukrovka, skleróza, poruchy imunity, deprese, artritida a dokonce i rakovina. Vitamín D je také zodpovědný za správné využívání vápníků a zpevňování kostí.

Jaká je doporučená dávka

Doporučovaná denní dávka je 10 ng/ml, ovšem studie ukazují, že by se mělo jednat spíše o 30 ng/ml. V létě není žádný problém získat správnou denní dávku pobytem na sluníčku, kdy stačí i 10 minut. V zimě záleží na tom, co si naše tělo uložilo do zásoby z letních měsíců.

Vitamín D přijímáme ze slunečního záření, ale co v zimě?

Protože je velmi důležité mít dostatečnou hladinu vitamínu D, je dobré zaměřit se v zimě na konzumaci potravin, které v sobě skrývají právě tento vitamín. Sázka na jistotu jsou doplňky výživy přímo s koncentrovaným vitamínem D. Nezapomeňte do jídelníčku zařadit tučné ryby, jako je losos, sleď, tuňák a další. Skvělým zdrojem vitamínu D je také vaječný žloutek, který byl dříve neprávem zatracovaný pro údajný vliv na zvyšování nežádoucího cholesterolu. Dnes už víme, že tomu tak není a že je naopak dobré vajíčka v rozumné míře zařadit do jídelníčku.

Autor: Šárka Stuchlíková

Alternativní produkty